معرفی نویسنده

سارا فیاض زاده

دانشجوی دکترا بیوفیزیک(دانشگاه تربیت مدرس)

ارتباط نشستن زیاد با اضطراب و افسردگی

ارتباط نشستن زیاد با اضطراب و افسردگی

در طول شیوع اولیه COVID-19 در مارس 2020، بسیاری از مردم با توجه به لزوم پایبندی به قرنطینه و دستور ماندن در خانه، به طور ناگهانی بی‌تحرک‌تر شدند. رفت و آمدهای روزانه به پیمودن فواصل بین اتاق خواب و اتاق نشیمن خلاصه شد. کلیک کردن روی لینک جلسات مجازی جایگزین زمان رفتن به اتاق جلسات شد و تماشای برنامه‌های تلویزیونی جای زمان رفتن به باشگاه‌ها را گرفت.

پژوهشی که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد افرادی که زمان زیادی در هفته را به طور مدام به نشستن صرف می‌کنند، احتمالا به علائم بیشتری از افسردگی دچار می‌شوند. بررسی دقیق‌تر در این رابطه می‌تواند به افراد برای ارتقا سلامت روان کمک کند.

به گفتۀ جاکوب مایر، استادیار حرکت‌شناسی دانشگاه ایالتی آیووا(ISU) و نویسندۀ اصلی مقاله، نشستن رفتاری است که آن را همیشه و بدون فکر کردن در رابطه با آن انجام می‌دهیم. مایر و تیم تحقیقاتی‌اش در آزمایشگاه سلامت و ورزش ISU، به چگونگی ارتباط فعالیت بدنی و رفتارهای بی‌تحرک با سلامت روان می‌پردازند و این‌که چگونگی تغییر در آن ها بر نحوه تفکر، احساس و درک مردم از جهان تأثیر می‌گذارد.

مایر می‌گوید:" در مارس 2020، ما می‌دانستیم که بیماری کووید-19 به طرز عجیب و غریب و غیرقابل پیش‌بینی بر رفتارهای ما و کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، تاثیر خواهد گذاشت". برای به دست آوردن درکی از این تغییرات، مایر و تیم تحقیقاتی‌اش، پاسخ‌های نظرسنجی انجام شده از 3000 شرکت کننده از منطقۀ کلمبیا و 50 ایالت دیگر را جمع آوری کردند. شرکت کنندگان در این نظرسنجی میزان زمانی را که صرف فعالیت‌هایی مانند نشستن، نگاه کردن به صفحۀ نمایشگر و وزرش کرده‌ بودند را در مقایسه با زمان پیش از همه‌گیری گزارش کردند. آنها همچنین به تغییرات ایجاد شده در سلامت روانی خود (مانند افسردگی، اضطراب، احساس استرس، تنهایی)، با استفاده از مقیاس‌های بالینی استاندارد، اشاره کردند. مایر در این رابطه می‌گوید:" ما می‌دانیم زمانی که میزان فعالیت بدنی و زمان نگاه کردن به صفحۀ نمایش در افراد تغییر می‌کند، به طور کلی سلامت روان آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما پیش از این، داده‌های چنین جمعیتی را در پاسخ به یک تغییر ناگهانی ندیده بودیم".

داده‌های حاصل از نظرسنجی نشان داد شرکت کنندگانی که دستورالعمل‌های فعالیت بدنی ایالت متحده (2.5 تا 5 ساعت فعالیت بدنی متوسط تا سنگین در هفته) را پیش از همه‌گیری رعایت می‌کردند، در مدت کوتاهی پس از اعمال محدودیت‌های مرتبط با کووید-19، فعالیت بدنی آن‌ها به طور متوسط 32% کاهش پیدا کرد. همین شرکت کنندگان گزارش کردند که دچار احساس افسردگی، اضطراب و تنهایی بیشتری شده‌اند. مایر و همکارانش یافته های خود را در سال گذشته در Journal of Environmental Research and Public Health منتشر کردند. اما مقالۀ اخیر مایر در Frontiers in Psychiatry به عنوان پیگیری برای بررسی تغییر رفتارها و سلامت روان شرکت کنندگان در طول زمان صورت گرفت. شرکت کنندگان همان نظرسنجی را هر هفته بین ماه‌های آوریل و ژوئن پر کردند. مایر در رابطه با این مطالعه توضیح می‌دهد:"ما در مطالعۀ دوم دریافتیم که به طور متوسط مردم در طول زمان هشت هفته‌ای شاهد بهبود سطح سلامت روان خود بوده‌اند و خود را با زندگی در همه‌گیری سازگار کرده‌اند. اما علائم افسردگی افرادی که زمان نشستن آن‌ها همچنان بالا بود، به طور متوسط مانند سایرین بهبود پیدا نکرد". شرکت‌کنندگانی که بخش زیادی از روز خود را در حالت نشسته سپری می‌کردند، بهبود سلامت روان کندتری را تجربه کردند. البته مایر تاکید می‌کند که یافتن یک "ارتباط" بین نشستن و سلامت روان با اظهار اینکه نشستن بیشتر باعث افسردگی می‌شود یکسان نیست. وی افزود ممکن است افرادی که افسرده‌تر بودند، بیشتر به نشستن تمایل داشتند یا افرادی که بیشتر می‌نشستند، افسرده‌تر می‌شدند؛ یا ممکن است عامل دیگری هم دخیل بوده باشد که پژوهشگران آن را شناسایی نکرده‌اند.

به گفتۀ مایر، مطمئناً این پژوهش ارزش بررسی بیشتر را دارد: " من فکر می‌کنم آگاهی از تغییرات ظریفی که در طول همه‌گیری در ما ایجاد شده است و این‌که چگونه می‌توانند مفید یا مضر باشند، بسیار مهم است". با اضافه شدن نظرسنجی‌های ماهانه از ماه ژوئن 2020 تا ژوئن 2021 این داده‌ها به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مایر می‌گوید شروع و ترک یک عادت، حتی اگر به خواست خود فرد هم باشد، بسیار دشوار است. اما او امیدوار است که افراد بیشتری دریابند که حتی میزان اندکی تحرک می‌تواند خلق و خو و سلامت روان آن‌ها را بهبود بخشد، تا تلاش کنند راهی برای گنجاندن تحرک در برنامۀ روزمرۀ خود پیدا کنند. مایر توصیه می‌کند در زمان نشستن‌های طولانی حتما به خود استراحت بدهید. او می‌گوید:"اگر دیگر برای جلسات حضوری در سالن راه نمی‌روید، هنوز هم می‌توانید پیش و پس از یک جلسۀ مجازی کمی راه بروید و آن را استراحت از نشستن در نظر بگیرید".

افرادی که از خانه کار می‌کنند، می‌توانند پیش و پس از یک روز کاری در اطراف محل زندگی خود کمی قدم بزنند تا یادآور رفت و آمدهای پیش از همه‌گیری باشد که به گفتۀ مایر می‌تواند از نظر جسمی و ذهنی برای افراد مفید باشد و به داشتن یک روز ساختارمند کمک کند.

منبع:

https://scitechdaily.com/sitting-more-is-linked-to-increased-depression-and-anxiety-sneaky-behavior/

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2021.741433/full

کلید واژه ها: #COVID-19 #Mental_health #Anxiety #codecool #bioinformatics